De reis van “Van Oost naar Oost”

Van Oost naar Oost is de naam van het jongerenproject van de Protestantse Wijkgemeente Apeldoorn-Noordoost. De groep organiseert sinds 2009 een diaconale jongerenreis naar Oost Europa. Nog maar net terug van onze laatste reis zijn we bezig met de voorbereiding van onze reis in 2016. Het grove reisprogramma staat al in de steigers. We vertrekken op 13 juli vanaf Maastricht naar Bari waar we oversteken naar Durres. Op donderdag 14 juli hopen we weer ons intrek te nemen in

Trip’n Hostel. Gedurende de tijd die we Albanië verblijven zullen we verschillende projecten aanpakken. Op zaterdag 23 juli gaan we naar het meer van Ohrid om vandaar in de nacht van zaterdag op zondag naar Skopje te reizen. Van daaruit zal in de vroege ochtend de terugvlucht naar Eindhoven zijn. Heb je zin om mee te gaan en ben je in die reisperiode tussen de 16 en 27 dan nodigen we je van harte uit voor onze eerste ontmoeting op zondag 25 oktober om 11.30 in Kruispunt.  Hieronder een impressie van onze reis in 2015 naar Albanië.

19 juli om 18.24 uur kwam met een toeterende sprinter de groep van vanoostnaaroost terug op station Osseveld.

Helaas met twee personen minder, omdat iemand zijn paspoort kwijt was geraakt en daarvoor in Albanië moest achterblijven om een noodpaspoort te regelen.

Ondanks deze gebeurtenis mogen we terugkijken op een mooi en leerzame week. In Bathore, een wijk van Tirana, hebben we ons beziggehouden met het bijstaan van het kinderprogramma en met het schilderen van huizen.

We gingen ook bij een paar huizen op visite en hoorden daar het verhaal van het gezin wat daar woonde. Wat te denken van een vrouw die in haar huisje leer aan zolen van schoenen rijgt voor 14 cent per stuk. Vervolgens gaan ze naar Italië voor verdere behandeling en wij kopen die schoenen in de winkel voor 90 euro!!

Voor een huis met een lekkend dak hebben we gezorgd dat er een nieuw dak met isolatie voor de winter kon komen.

Midden in de week gingen we naar Bitaj waar we in een huis waar bijbelbijeenkomsten gehouden worden de kamer geschilderd hebben. Ook hebben we gezorgd dat er daar een wc met wastafel geplaatst kon worden. Een ander deel van de groep is aan de gang gegaan met dans en spel. Zelfs hebben twee van onze jongeren iemand gitaarles gegeven. hebben we gezorgd dat er een wc met wastafel geplaatst kon worden.

Vrijdagmiddag hadden we tijd om Tirana te bekijken, maar vele winkels waren dicht vanwege Suikerfeest. Wel was de Albanees orthodoxe kerk open en hebben we kennisgemaakt met de diaken Grigor Pelushi.
Zaterdag zijn we nog de bergen in gegaan met een kabelbaan en hebben in Durres het strand bezocht.

Daarna met boot, taxi, vliegtuig, trein, bus en trein weer naar huis.

Wilt u foto’s bekijken bezoek dan de facebooksite of de gewone site van vanoostnaaroost.